DJSERU-SETS.PRV.PL - Twój Portal Muzyczny!!

 

 

 

 

 

 



  Sety
 

W tym dziale dostaniesz od nas naprawde dobre wskazowki jak i porady na temat Twojego poczatku dj-owania!;) (Mamy nadzieje ze sie przydadza!).

Różne zastosowania kompresora:

Podstawowym zadaniem kompresora jest zmniejszanie różnic, między najgłosniejszymi i najsłabszymi fragmentami sygnału, czyli kompresja dynamiki. Ktos mógłby zadać pytanie - a co to jest dynamika? Przez dynamikę, możemy rozumieć różnicę, pomiędzy maksymalnym i minimalnym poziomem danego sygnału. Ponieważ kompresor wpływa na dynamikę, nie bez powodu wraz z grupa innych urzadzeń (limiterem, bramka, expanderem itd.), nazywany jest procesorem dynamiki. W praktyce, kompresor ma bardzo różne zastosowania. Jednym z nich jest wyrównywanie poziomu partii wokalnych. Bardzo często się zdarza, że na skutek zmian odległosci wokalisty od mikrofonu lub zmian głosnosci spiewu, pojawiaja się duże skoki sygnału. Wokalista na przemian spiewa cicho i głosno zmuszajac realizatora dźwięku do częstego podnoszenia lub obniżania tłumika kanałowego. Jeżeli w tym samym czasie na scenie pojawi się kilku wokalistów, to skuteczne reagowanie na skoki sygnału staje się utrudnione. Na dodatek, jeżeli nie znamy repertuaru wykonawcy, trudno jest przewidzieć kiedy nastapi taki skok i zazwyczaj realizator reaguje z opóźnieniem. W takiej sytuacji możemy wykorzystać kompresor, który automatycznie podniesie głosnosć cichych partii wokalnych i sciszy te najgłosniejsze.

Odpowiedni gramofon - Stanton T 120:

Każdy, kto ma zamiar kupić gramofon i szuka opcji najbardziej odpowiedniej dla siebie zadaje sobie kilka pytań. Najpierw zastanawia się, ile może wydać, potem - jakiej marki sprzęt kupić, jaka jest opinia innych didżejów na temat danego sprzętu, co ten sprzęt potrafi, a na końcu jeszcze raz za ile i dlaczego tak drogo? W gaszczu tych wszystkich pytań, zazwyczaj na drugim, trzecim i dalszym planie, niknie solidnosć wykonania, niezawodnosć oraz stabilnosć talerza, ramienia i odpornosć na sprzężenia zwrotne, a gramofon to nie rzeźba, na która będziesz patrzył godzinami podziwiajac jej kształty. Nie jest to także kamień szlachetny, którego posiadanie podnosi pozycję w hierarchii społecznej. Przede wszystkim jest to instrument, a jego odpowiedni dobór będzie miał w ogromnej mierze wpływ na to, jakim didżejem będziesz i czego się nauczysz. Nad czym zatem powinienes się skoncentrować? Przede wszystkim na jego parametrach i wykonaniu. Wizja nabycia nieodpowiedniego (taniego) gramofonu i jego wymiana za rok na nowy, lepszy sprzęt nie jest najciekawsza i zawsze przysparza kłopotów.

Podstawy obsługi miksera:

Jeżeli kupiłes swój pierwszy mikser i patrzac na niego przerażasz się, to z pewnoscia powinienes przeczytać poniższy artykuł. Pozwoli on Tobie zrozumieć działanie najważniejszych przycisków, suwaków oraz potencjometrów umieszczonych w mikserze, które w gruncie rzeczy nie sa takie straszne na jakie wygladaja. Krok 1 - Wstęp. Kiedy podłaczyłes już wszystko do miksera i jego samego też podłaczyłes do wzmacniacza, to najwyższa pora zaczać się oswajać z mikserem. Odnajdujemy na panelu miksera przycisk „Power” wciskajac go właczymy mikser, który już będzie gotów do pracy, ale to jest chyba jasne.
Krok 2 - Ustawianie. Nad każdym kanałem, zazwyczaj nad equalizerem (zależy od rodzaju miksera, czasem jest też pod equalizerem) jest przełacznik „line/phono”. Line ustawiamy, gdy do miksera podpięlismy na przykład odtwarzacz CD czy komputer, natomiast gdy podłaczylismy gramofon ustawiamy na phono. Jest tak, gdyż te sprzęty i te wejscia różnia się charakterystyka częstotliwosci danego pasma. Niektóre firmy oferuja użytkownikom miksera możliwosć podłaczenia większej ilosci źródeł pod wejscie line i dlatego też czasem bywa tak że na tylnim panelu miksera mamy możliwosć przełaczania i zmiany wejscia phono na line.
Krok 3 - Gain/Trim. W zależnosci od typu miksera nazwa tego potencjometru jest zmienna (Gain lub Trim), lecz służy on do tego samego. Zawsze umieszczony jest nad equalizerem danego kanału, pełni ważna funkcje w mikserze gdyż służy do regulacji mocy sygnału wejsciowego na mikser. Trzeba pamiętać, aby ustawić go w miarę posrodku jego skali (5÷8) , która zawsze wynosi o 0 do 10.
Krok 4 - „Fadery”. Rozróżnia się dwa rodzaje: linefader oraz crossfader. Linefader najprosciej mówiac służy do regulacji głosnosci sygnału wyjsciowego z miksera. Natomiast crossfader służy do płynnego przejscia pomiędzy kanałami. Częsciej jest używany przez turntablistów. Tak więc faderami reguluję się głosnosć jaka chcemy otrzymać.
Krok 5 - Master. W momencie mówienia o faderach i regulacji sygnału głośnosci wychodzacej z miksera na inne źródło, na przykład wzmacniacz, trzeba też wspomnieć o potencjometrze „master”, który jest jakby głównym potencjometrem, dlatego że ustawienie go, gwarantuję nam, że sygnał wejsciowy, który wzmocnimy potencjometrem gain/trim następnie ustawimy jego głosnosć linefaderem musi przecież „opuscić” mikser. Potencjometr „master” jest ustawiany tak samo jak gain, posiada skale od 0 do 10. Często z ustawieniem potencjometru master, wiaże się ustawienie innego potencjometru, który jednak nie znajduję się we wszystkich mikserach, a jeżeli już jest to zazwyczaj umieszczony jest obok badź pod lub nad potencjometrem „master” i nosi nazwę „balance”. Służy on do regulacji sygnału wejsciowego w taki sposób, że reguluję to czy sygnał ma być słyszany tylko na prawa, lewa stronę badź równo na obu kanałach wychodzacych z miksera, gdyż wszystkie miksery, jak i sprzęty sa stereo.
Krok 6 - Regulacja tonów. Kiedy wiemy już jak ustawić poziom głosnosci dźwięku zajmijmy się jego charakterystyka, czyli regulacja i ustawieniem equalizera. Przeważnie składa się z trzech potencjometrów znajdujacych się zawsze nad kanałem regulowanym. Te trzy potencjometry służa do regulacji tonów wysokich, srednich i niskich. Tony wysokie na mikserze zawsze zaznaczone jako potencjometr „high”, reguluja tzw. soprany w utworze. Tony srednie oznaczone jako „mid”, jak mówi nazwa reguluja barwę tonów srednich, dajace duże możliwosci przy regulacjach vocali w utworach. Natomiast tony niskie „low”, służa do niskich częstotliwosci, czyli do tzw. basów. Charakterystyka tych trzech rodzajów tonów w zależnosci od miksera waha się od -40 do +40 dB
Krok 7 - odsłuch kanału. Ustawilismy i otrzymalismy już dźwięk taki jaki chcielismy, dopasowalismy sobie jego poziom głosnosci i ustawilismy charakterystykę tonów. W takim razie pora bardziej przyjrzeć się naszemu mikserowi, ponieważ chcielibysmy zaczać robić jakies własne miksy i przejscia. Aby nam to ułatwić potrzebne sa słuchawki, które podłaczymy do miksera i będa pełniły dla nas role odsłuchu. Kiedy podłaczylismy już słuchawki do miksera chcielibysmy aby poleciał w nich dźwięk, tak więc szukamy na mikserze przycisku „cue”, który zazwyczaj umieszczony jest pomiędzy suwakiem liniowym, czyli naszym linefaderem, a potencjometrami equalizera. Gdy już go widzimy to po prostu go wciskamy. Swoje działanie zakomunikuje on zapaleniem się swiatełka, znajdujacego się w nim, co spowoduje, że patrzac na mikser będziemy wiedzieć, który aktualnie odsłuchujemy kanał. Dodatkowym usprawnieniem odsłuchu jest regulacja głosnosci sygnału słyszanego w słuchawkach, zawsze oznaczana potencjometrem „cue level”, który zawsze znajduję się przy wejsciu słuchawkowym. Dodatkowym atutem jest jeszcze, zawsze umieszczony obok potencjometr służacy do zmiany, tak abysmy mogli sobie wybierać czy chcemy odsłuchiwać tylko kanał „cue” czy może tak abysmy słyszeli i kanał odsłuchiwany „cue” i kanał główny „master”, który aktualnie jest słyszany na przykład w głosnikach.
Krok 8 - Pozostałe elementy. Firmy produkujace miksery dla DJ’i przescigaja się wciaż w tworzeniu i umieszczaniu kolejnych przycisków, pokręteł, przełaczników, potencjometrów, suwaków na mikserze. Chciałbym przybliżyć kilka, tych według mnie ważniejszych. Przycisk „reverse” służy do zmiany (odwrócenia) toru pracy fadera. Dodatkowo przycisk (pokrętło, suwak - w zależnosci od miksera) pojawiajacy się obok przycisku reverse służy do dokładnej regulacji charakterystyki cięcia fadera. Tak więc ustawienie tego potencjometru na „cut” spowoduję nam tzw. cięcie, czyli mówiac najprosciej, gdy lekko ruszymy faderem z 0 do jakiejkolwiek wartosci jego skali on zawsze będzie „wypuszczał” sygnał maksymalny jaki może otrzymać przy danym jego ustawieniu. Natomiast gdy ustawimy jego poziom na sygnał „curve” otrzymamy płynna regulacje sygnału. Gdy fader będzie ustawiony na 0 będzie cisza i z każdym ruchem wyżej skali będzie coraz głosniej, tak więc przy ostatniej liczbie regulacji tego suwaka będzie dopiero słyszana i otrzymana maksymalna wartosć sygnału jaki ustawilismy. Przyciski „kill” służa do bezposredniego wyłaczania danego tonu, ich zakres to zazwyczaj -60 dB . Znajduja się bezposrednio po obu stronach crossfadera. Te znajdujace się po lewej stronie służa do wyłaczania tonów kanału lewego, a co za tym idzie, prawe sa dla kanału prawego. Przełaczników zawsze jest po 3 na kanał , dokładnie tyle ile potencjometrów do regulacji tonów na danym kanale. Ich zasada działania jest bardzo prosta, przycisniecie takiego przycisku powoduje wyłaczenie danej częstotliwosci. Na mikserze w okolicy, w której znajduje się potencjometr master jest jeszcze potencjometr „booth”, który służy do regulacji głosnosci odsłuchu (o ile jest podłaczony) dla DJ’a. Gdy na mikserze pojawiaja się nazwy potencjometrów, które przed soba maja przedrostek „mic” oznacza to, że potencjometry te służa do regulacji natężenia głosnosci mikrofonu, tak więc dla przykładu potencjometr „mic gain” służy do ustawienia czułosci sygnału mikrofonowego „wchodzacego” na mikser, potencjometry „mic low”, „mic mid”, „mic high” służa do regulacji tonów na equalizerze przeznaczonym dla kanału mikrofonu. Natomiast w mikserach „wyższej klasy” znajduja się jeszcze potencjometry „fx”, „tap”, „beat effects”, które służa do używania, ustawiania i właczania efektów jakie mikser posiada. Dodatkowo umieszczane sa jeszcze przyciski „sound color fx” służace do zmiany i regulacji dźwięku. Oprócz tego jest również cały szereg innych efektów umieszczanych na mikserach, tylko po to, aby podwyższyć jakos stylu jaki każdy DJ soba reprezentuje.

1 | 2



 

Online:

STATY

Miejsce Na Reklame

CENTRUM NAJLEPSZYCH MP3 :-) MP3, ALBUMY, SETY Z ENERGY 2000, GALERIA, TELEDYSKI, E-CLUB TV, ARTYKULY, CZĘSTE AKTUALIZACJE Najlepsza strona w sieci



 
 

 

Copyright: www.djseru-sets.prv.pl© 2008
Wszelkie prawa zastrzezone. Kopiowanie elementow i artykolow strony jest nielegalne.